LillaFrökenTheo skriver

Om vad än som kommer i min väg .

Killar kan inte göra pannkakor.

Kategori: VardagsFilosofi.

Detta är näst intill enbart ett uttalande för att ge igen till Waern (http://maktjakt.blogg.se) som i sin blogg för några dagar sen skrev ett långt inlägg om att tjejer inte kan spela gitarr. Och visst hade han sina argument, men enligt mej bara rent bullshit  Anledningen att han inte kunde nämna en tjej som är riktigt grym på gitarr, var antagligen för att han inte letade. Men visst, jag kan inte heller säga nån riktigt grym tjej-gitarrist. Varför inte? Jag kan inte säga nån riktigt bra gitarrist över huvud taget, oavsett kön. Och anledningen till det är att jag inte bryr mej så mycket om det. Jag ska erkänna att jag faller för vilket jäkla svin som helst, bara han/hon kan dra 5 ackord och sjunga till. Så lättflörtad är jag.
Hur som haver, OM det nu är så att han "letat" efter det, vilket det faktiskt låter som i hans blogg, är ändå uttalandet nedsättande. Det är inte så att han undrar var grymt duktiga kvinnliga gitarrister finns, utan sätter enbart upp ett plakat där det står: KVINNOR KAN INTE SPELA GITARR." Öh, vad skulle hindra oss? Det är ju inte direkt känt att killar skulle ha bättre motorik/koordination än tjejer (I flesta fall är det faktiskt tvärtom, men det finns undantag, jag är värdelös på båda) men jag tvivlar på att när alla världens rocklegender fått/får en dotter, kollar besviket på henne och tänker: "Nehe, här kan det inte bli en gitarrist."
Kom igen Daniel, jag trodde bättre om dej än så.

Därför kan jag utifrån mitt egna perspektiv säga att killar inte kan göra pannkakor. De få gånger jag har sett försök till det, har de faktiskt misslyckats.
Så, upp till bevis. Om nån kille vill visa sej kunna göra oförglömligt goda pannkakor står dörren öppen hemma hos mej, pannan är redo och plattan är varm. Be my guest !

Kommentarer

  • B säger:

    Jag tror du missat huvudpoängen i hans text. Rubriken/plakatet var, om jag känner honom rätt, menad att störa dig (som kvinna). Lägg märke till citattecknen. Uppenbarligen lyckades han ;)



    Men leta upp en kvinnlig gitarrguru själv istället.

    Jag kikade runt lite, och han har en poäng när han kallar tjejsolon "spretiga slowfox-solon". Kolla exempelvis Alingsåsbandet Chick Habit (http://www.youtube.com/watch?v=IRvpfX9KYBs&feature=related). Insert random super-solo vid behov.

    Jag sökte på Guitar Solo på YouTube. Fick fram detta: http://www.youtube.com/watch?v=ATub40Npxik. Inte omöjligt. Inte alls.



    Som sagt, vi behöver bara kvinnliga gitarrförebilder. Jag hoppas på min syster, men hon är så jävla anti-egosolo att det aldrig kommer bli hon.

    2008-10-18 | 02:30:47
  • waern säger:

    Instämmer med B.

    2008-10-19 | 19:40:12

Kommentera inlägget här: